X

طراحی و اجرای انواع سردخانه ثابت، متحرک و کانکس در ابعاد مختلف

09128408723 کارشناس فروش
سردخانه ثابت و متحرک

صنایع برودتی سردین کالا تولید کننده ی سردخانه های صنعتی مختلف از جمله سردخانه ثابت و متحرک برای نگهداری و منجمد کردن برخی محصولات در دو نوع دما زیر صفر و بالای صفر به کار گرفته می شوند.

سردین کالا
سردین کالا

سردخانه

سردخانه ثابت و متحرک

از سردخانه ها به عنوان یک انبار برای ذخیره سازی مواد غذایی ها و دیگر محصولات فاسد شدنی مورد استفاده قرار می گیرند، که برای نگهداری آن ها در سردخانه با ایجاد سرمایش بین طبقات مختلف برای مدت زمان مشخصی حفظ و نگهداری کنید، و اغلب سردخانه ها را طوری طراحی می کنند، تا بتوانند برای ذخیره سازی و انبار کردن تنها محصولاتی که دارای دمای زیر صفر و یا بالای صفر هستند، را استفاده کنند، بعضی از سردخانه ها هم وجود دارند، که می توانند هر دو نوع از محصولات را در سالن های جداگانه ذخیره و انبار کنند.

مهم ترین وظیفه ای که سردخانه ها باید انجام بدهند، این است که بتوانند باید به وجود آوردن شرایط مناسب از فاسد شدن و آسیب دیدن محصولات مختلف جلوگیری کنند، و این که بتوانند حتماً کیفیت محصولات را در مدت زمانی طولانی حفظ کنند. سردخانه های صنعتی به دو نوع سردخانه زیر صفر و بالای صفر و در مدل های مختلف از جمله سردخانه ی ثابت (اتاقی)، سردخانه ی متحرک طراحی و ساخته می شوند.

تجهیزات اصلی سردخانه ها

  • کمپرسور که وظیفه آن افزایش فشار مبرد است
  • کندانسور که وظیفه آن انتقال گرمای مبرد به محیط بیرون سردخانه
  • دستگاه انبساط که وظیفه آن ایجاد افت فشار در مبرد 
  • اواپراتور که وظیفه آن انتقال گرمای محیط داخلی سردخانه به مبرد
  • دستگاه‌ های کنترلی و ایمنی مانند فیلترها، شیرهای سرویس و اطمینان و تابلو برق و…

سردخانه ثابت

از سردخانه های ثابت معمولاً برای ساخت سردخانه های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند، و می توان برای نگهداری مواد غذایی مختلف در رستوران ها، هتل ها و یا برای ذخیره سازی و انبار کردن میوه ها در باغ ها تحت عنوان سردخانه میوه کاربرد دارند، که آنها را به صورت یک اتاق در داخل ساختمانی با استفاده از عایق بندی ساندویچ پانل عایق کاری شده، و بعد از آن تجهیزات سرمایشی روی آنها نصب می گردد. سردخانه های ثابت به عنوان یک از پرکاربردترین نوع سردخانه های صنعتی می باشند.

ویژگی های سردخانه ثابت

  • بالا بودن استحکام بدنه ای و ساختمانی 
  • قابلیت طراحی و ساخت در تناژهای بالا
  • قابلیت اجرا و قرارگیری یونیت، جدا از بدنه و فضای اطراف سردخانه
  • قابلیت احداث و اجرای طبقات داخلی سنگین جهت انبار کردن و ذخیره سازی مواد در حجم های انبوه

معایب سردخانه ثابت 

  • عدم توانایی در جا به جایی به هنگام نیاز فوری
  • هزینه های بالا جهت جا به جایی
  • اجبار در ایجاد زیر ساخت های بتنی در تناژ های بالا
  • مشکلات حراست و نگهبانی از فضای سردخانه

کاربرد سردخانه ثابت

کاربرد سردخانه های ثابت در مکان هایی مانند رستوران های بزرگ، هتل ها، قصابی ها، هایپرمارکت ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها می باشد، و اغلب برای نگهداری کردن میوه ها، مواد غذایی مختلف، محصولات لبنیاتی و پروتئینی مورد استفاده قرار می گیرند. از سردخانه های ثابت بالای صفر برای ذخیره سازی و نگهداری انواع محصولات لبنیاتی، میوه و مرکبات و از نوع زیر صفر آن ها برای نگهداری و منجمد کردن محصولات گوشتی و پروتئینی مورد استفاده قرار می گیرند.

مشخصات فنی سردخانه ثابت بالای صفر
دما  بالای صفر
ابعاد سفارشی
موتور بیتزر آلمان
اتصالات دانفوس آلمان
تابلو برق    تله مکانیک فرانسه
درب کشویی و لولایی به انتخاب مشتری

مشخصات فنی سردخانه ثابت زیر صفر
دما  زیر صفر
ابعاد سفارشی
موتور بیتزر آلمان
اتصالات دانفوس آلمان
تابلو برق    تله مکانیک فرانسه
درب کشویی و لولایی به انتخاب مشتری

سردخانه ی کانکسی (متحرک)

زمانی که قصد راه اندازی سردخانه های کوچک و یا حتی سردخانه های متوسط در یک سوله و حتی در یک فضای بزرگ داریم، می توان از سردخانه های کانکسی (متحرک) استفاده کنیم. در سردخانه های ثابت از اتاق ها استفاده می کنیم، ولی در سردخانه های متحرک از کانکس و حتی سازه‌ های فلزی می توان استفاده کنیم، و انواع گوشت، میوه، دارو و هر نوع ماده ی دیگری که اگر در دمای محیط بیرون از سردخانه قرار بگیرد، فاسد می شود، کاربرد دارند.

کاربرد سردخانه ی کانکسی (متحرک)

این نوع از سردخانه ها در صنایع پروتئینی، صنایع لبنیاتی، میوه و صنایع دارویی بیشترین استفاده را دارند، و با توجه به این موضوع که محصولات مختلف دارای رنج دمایی متفاوت دارند، پس نحوه ی نگهداری آنها در سردخانه ها متفاوت می باشد.

ویژگی های سردخانه ثابت و متحرک

  • مهم ترین قسمت هر سردخانه بدنه ی آن می باشد، پس باید در انتخاب جنس ورق های به کار گرفته شده در دقت کافی را داشته باشیم. معمولاً جنس بدنه ی سردخانه ها از نوع ساندویچ پانل استفاده می کنند، که دارای استحکام زیاد در عین حال بسیار سبک وزن و خوش ظاهر می باشند، ساندویچ پانل دارای حالت ساندویچی بوده، و بین دوجداره های بیرونی و داخلی بدنه ی سردخانه را با استفاده از عایق پلی یورتان، عایق بندی شده اند.
  • این نوع از سردخانه های صنعتی جا به جایی و حمل و نقل آن ها به راحتی انجام می شود، چون که اجزای مربوط به این نوع از سردخانه ها به راحتی از هم جدا می شوند، و بسیار سبک هستند، و نصب و راه اندازی مجدد آن ها هم به آسانی انجام می شود.
  • موتور استفاده شده در بدنه ی این نوع از سردخانه ها دارای توانایی بالایی در کار هستند، و نوع موتور به کار رفته از نوع دانفوس و یا کوپلند با قدرت 1.5 اسب بخار می باشند.
  • تابلو برق های سردخانه ها را باید به صورت اصولی عایق بندی شوند، چون تمام قطعات کاربردی سردخانه ها بر روی تابلو برق قرار می گیرند.

طراحی و احداث انواع سردخانه صنعتی ثابت و متحرک

یخچال ماشین

سردخانه جسد

سردخانه لبنیات

سردخانه گوشت

سردخانه خرما



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • اشکان جلیلی نیا

    سلام ببخشید ایا سردخانه ثابت امکان جابه جایی دارد؟

    • مدیر سایت

      سلام. بله اما هزینه خیلی بالایی دارد.

تماس بگیرید