X

کمپرسور یخچال صنعتی و ایرادات آن در ایجاد سرما

09128914832 کارشناس فروش
چرا کمپرسور یخچال صنعتی کار می کند، ولی سرما تولید نمی شود؟

در برخی از موارد مشاهده می شود، که یخچال ها یا فریزر های صنعتی دچاری بعضی مشکلات می شوند، و دیگر کمپرسور آن ها سرمای لازم برای سالم ماندن و یا خنک ماندن مواد داخل یخچال ها را فراهم نمی کنند، که یکی از کارهایی که می توانیم انجام دهیم، بررسی کمپرسور یخچال صنعتی می باشد.

سردین کالا
سردین کالا

آیا یخچال شما خنک نمی کند؟

یخچال ایستاده

عوامل متعددی وجود دارد، که باعث خنک شدن یخچال نمی شود. برخی از علل خنک کردن یخچال صنعتی

  • ترموستات
  • شارژو گاز
  • کمپرسور
  • لاستیک درب
  • خرابی فن

کمپرسور یخچال صنعتی چیست؟

قیمت یخچال ایستاده

کمپرسور (موتور یخچال) بخار گاز را تبدیل به مایع می‌ کند، و گاز را فشرده می کند، و در لوله‌ های کندانسور و مدار گاز هدایت می‌ کند. این بخش از دو قسمت الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده‌‌ است. قسمت الکترونیکی، یک الکتروموتور از نوع آسنکرون می باشد،و  وظیفه ی حرکت قسمت مکانیکی است. قسمت مکانیکی شامل یک سیلندر بوده، که پیستون آن توسط هسته‌ ی موتور الکتریکی به حرکت در می‌ آید. حرکت رفت و برگشتی پیستون سبب ایجاد حالت مکش و دمیدن می‌ شود.

به طور قطع کمپرسور مهم ترین قسمت یخچال ایستاده صنعتی و یا همان قلب یخچال می باشد. موتوری که گاز تبریدی را حول سیستم می‌ گرداند، و باعث تولید سرما می‌ شود. بیشتر افراد آن را تنها به عنوان بطری سیاه در پشت دستگاه‌ شان می‌ بینند، که تعدادی لوله و سیم از آن خارج می‌ شود، قطعاً کمپرسور چیزی بیشتر از این است.

کمپرسور چه کاری انجام می‌ دهد؟

مبرد یا همان گاز در یخچال توسط کمپرسور درون لوله پمپ می‌ شود، و این همان ماهیت کمپرسور است. این پمپ الکتریکی کوچک در محفظه‌ ای مهر و موم شده قرار دارد، و در آنجا درون روغن با تعدادی بیت و فنر معلق است، که اکثر افراد نیازی به دانستن در مورد آن ندارد. تا زمانی‌ که از کار می ایستد. این روش سرمایش به دهه‌ های قبل باز می‌ گردد، اصلاً چیز جدیدی نیست، و فیزیک آن به خوبی قابل فهم می باشد.

اجزاء تشکیل دهنده ی کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال مجموعه ای مکانیکی می باشد، که پیستون، میلنگ و سوپاپ ها را شامل می شود. میلنگ که به وسیله ی یک موتور آسنکرون داخل محفظه کمپرسور یخچال قرار دارد، با چرخش خود باعث می شود، پیستون مانند یک تلمبه عمل کند، و با باز و بسته شدن سوپاپ ها، گاز موجود در لوله ها و سیلندر به گردش درآید، گاز مرتباً از لوله ی برگشت مکیده شده، و با فشار به لوله ی رفت وارد می شود، در نتیجه گاز سرما ساز متناوباً در حال حرکت بوده، و عمل سرمازی انجام می شود.

وظیفه ی کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال وظیفه ی گردش و فشرده کردن گاز (مبرد فریون) در درون لوله های اواپراتور را برعهده دارد، که این گاز در کندانسور خنک شده، و تبدیل به مایع می گردد. بر روی بدنه ی کمپرسور اغلب سه لوله دیده می شود، لوله ی مخصوص شارژ گاز، لوله ی رفت (لوله فشار گاز)، لوله ی برگشت (لوله مکش گاز)

سیکل گردش گاز توسط کمپرسور یخچال

گاز از لوله رفت با فشار وارد کندانسور و بعد درایر (فیلتر تصفیه گاز) می شود، و بعد از سرد شدن و فیلتر شدن، گاز وارد اواپراتور (لوله های خنک کننده) می شود، و دوباره وارد لوله برگشت کمپرسور شده، و این سیکل همیشه تکرار می شود.

استهلاک و خرابی کمپرسور

واقعیت در مورد کمپرسورها این است، آن ها همگی در نهایت استهلاک می‌ یابند. آن ها برای همیشه به خوبی کار نمی‌ کنند، و در نهایت به یکی از این سه حالت از کار می‌ افتند.

  • سیم پیچ می‌ سوزد، یا از نظر الکتریکی ضعیف می‌ شوند.
  • آب‌ بندی داخلی از بین می‌ رود.
  • اندازه‌ شان افزایش می‌ یابد و گیرپاژ می کنند.
  • ایراد الکتریکی

در سال‌ های ابتدایی عمر دستگاه، فرض بر این می باشد، که به درستی نصب شده است. شایع‌ ترین چیزی که برای موتور یخچال اتفاق می‌ افتد، خرابی الکتریکی است. به صورت معمول زمانی که کمپرسور از نظر الکتریکی خراب می‌ شود، از کار می‌ افتد، و دیگر کار نمی‌ کند.

اغلب صدای تق تق وز وز از کار افتادگی را از رله‌ می‌ شنوید، که سعی می‌ کند، کمپرسور از کار افتاده را راه بیاندازد، کمپرسورها بعضی اوقات به دلیلی صدای ترق ترق ایجاد می‌ کنند. رایج‌ ترین آن در مورد جایی است، که یخچال فریزر نصب شده است، که مسئله‌ ای است، که به نوبه خود باعث نارسایی زودرس کمپرسور می‌ شود. 

  • آب‌ بندی داخلی

پس از چندین سال به صورت طبیعی آب‌ بندی داخلی کمپرسور کیفیت خود را از دست می‌ دهد، یا خراب می‌ شود، و این به این معنی می باشد، که نمی‌ تواند به خوبی پمپاژ کند. متوجه می‌ شوید، که سردسازی ضعیف می باشد، یا اصلا سرد نمی‌ کند، اگر روغن از کمپرسور به درون سیستم خارج شود، باعث خفه شدن آن می‌ شود. پیش از این معمولاً کاهش عملکرد سردسازی، افزایش زمان کار کمپرسور جهت سرد کردن دستگاه را می‌ بینید. البته این می‌ تواند باعث گرم شدن بیش از حد و گیرپاژ کردن و سوختن شود.

  • گیرپاژ کمپرسور

اگر این اتفاق رخ دهد، معمولا کمپرسور متوقف می‌ شود، و دوباره صدای تق تق وز وز را می‌ شنوید، چنان که صدای تق تق مربوط به رله است، که تلاش می‌ کند، تا دستگاه را راه‌ اندازی کند. این امر می‌ تواند در ابتدای عمر دستگاه نیز رخ دهد، ولی خیلی معمول نیست، و اغلب نتیجه‌ ی مشکلات نصب نادرست می باشد.

تعویض کردن کمپرسور یخچال

تعویض کمپروسور یک تعمیر کاملا تخصصی می باشد، و شما نمی‌ توانید کمپرسور را خودتان جایگزین کنید. عوض کردن کمپرسور های معمولی به این صورت است، لوله‌ های کمپرسور جدید را به لوله‌ های یخچال جوش می دهند، اما برای اتصال لوله های کمپرسور هایی که گاز قابل اشتعال دارند، مانند R600 راهی دیگری به نام سیستم فشرده‌ سازی که با عنوان Lokring شناخته می‌ شود، نیز وجود دارد.

چرا کمپرسور یخچال صنعتی کار می کند، ولی سرما تولید نمی شود؟

در بعضی از مواقع مشاهده می کنید، که ما شاهد کار کردن و عمل کردن کمپرسور یخچال هستیم، گرچه سرمایی تولید نمی گردد، و همچنان شاهد گرم بودن یخچال می باشد. 

  • مقدار گاز در مدار پایین است، یا نشیت وجود دارد، یا مقدار گاز به مرور کم شده است.
  • فن کندانسور یخچال صنعتی از کار افتاده است.
  • کمپرسور یخچال صنعتی شما ساکشن ندارد، و فقط روشن است، و توان جا به جایی گاز را ندارد، که این امر در تعمیرات بسیار به وجود می آید، و دلیل آن دیر اتوماتیک کردن کمپرسور می باشد.

علت گرم بودن داخل یخچال چیست؟

گرم بودن یخچال دلایل مختلفی دارد. با گرم شدن فضای داخلی یخچال اکثر قطعات یخچال از کار می‌ افتند و توانایی خنک کردن مواد داخل یخچال را ندارند. اشکال در گردش هوای داخلی یخچال و خرابی هر یک از قطعات یخچال می‌ تواند سبب گرمای یخچال و کاهش فعالیت موتور و در نتیجه کار نکردن یخچال شود.

  • ایراد در سیم کشی و برق رسانی، علت سرما نداشتن یخچال 

یکی از مهم ترین مشکلات خنک نکردن یخچال، اتصالات برق و خرابی سیم کشی برق یخچال شما می باشد. با قطع و وصل شدن برق یخچال، یخچال مدام روشن و خاموش می‌ شود، و موتور یخچال فرصت کافی جهت خنک کردن یخچال را پیدا نمی‌ کند. اگر مشکل کار نکردن یخچال از سیم کشی و برق رسانی آن باشد، کافیست، پریز برق را تعمیر کنید، یا محافظ آن را عوض کنید.

با عوض کردن محافظ یخچال و فعالیت دوباره آن دیگر احتیاجی به تعمیر یخچال نخواهید داشت، و در کمترین زمان می‌ توانید مشکل کار نکردن یخچال را رفع کنید. گاهی ممکن است، سیم کشی‌ های داخلی یخچال دچار اختلال شوند. در این شرایط چراغ یخچال نیز روشن نمی‌ شود، و قطع و وصلی دارد. جهت تعمیر سیم کشی‌ های داخلی یخچال شما احتیاج به کمک یک فرد حرفه‌ ای و کار بلد دارید.

  • خرابی ترموستات یخچال، علت سرد نکردن یخچال و کار نکردن آن

ترموستات وظیفه تنظیم دما در یخچال را برعهده دارد. در یخچال‌ های قدیمی تنظیم دما با استفاده از یک کلید انجام می‌ شود، و در یخچال‌ های امروزی ترموستات به طور یک صفحه ی نمایش لمسی روی درب یخچال قرار گرفته شده است.

با خرابی ترموستات، تنطیمات دمای یخچال کاملاً بهم می‌ ریزد. کاهش دمای یخچال منجر به برفک زدن یخچال می‌ شود، و افزایش دمای یخچال باعث می‌ شود، یخچال توانایی خنک کردن نداشته باشد، و همه ی مواد غدایی داخل یخچال فاسد شوند. در هر دو صورت بعد از مدتی یخچال از کار می‌افتد. 

  • خنک نکردن یخچال به خاطر قرار دادن یخچال در مکان‌ های غیر استاندارد

بعضی از افراد ممکن است، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرند، و گزارش خرابی و خنک نکردن یخچال‌ خریداری شده را می‌ دهند، ولی بعد از فرستادن خدمات شهر مشاهده می شود، که خرابی قطعات یخچال نیست، و مکان غیر استانداری که برای یخچال در نظر گرفته شده است، و از خنک شدن یخچال جلوگیری می کنند. 

چسباندن یخچال به دیوار و قرار دادن یخچال در فضاهای بسته باعث می‌ شود، تا جریان هوا به‌ صورت کامل در اطراف موتور قطع شود، و یخچال قادر به خنک کردن مواد غذایی نباشد. بهترین مکان جهت قرار دادن یخچال در فاصله ی استاندارد از دیوار و در مکانی دور از حرارت و رطوبت بالا می باشد.

  • خرابی رله و کمپرسور یخچال، مهم‌ ترین دلیل خنک نکردن یخچال

کمپرسور یخچال وظیفه ی تبدیل گاز به مایع را برعهده دارد، و با پمپاژ کردن آن سبب خنک شدن یخچال می‌ شود. اگر به هر خاطر کمپرسور یا رله آن دچار خرابی یا ایراد شوند، موتور به هیچ وجه قابلیت کار کردن نخواهد داشت. با از کار افتادن موتور بی شک یخچال قادر به خنک کردن قسمت های مختلف نخواهد بود، و بعد از مدت کوتاهی کلیه مواد غذایی داخل یخچال از بین خواهند رفت.

توصیه ی ما به شما این است، با توجه به این که کمپرسور بخش مهمی از قطعات یخچال می باشد، بنابراین پیشنهاد می‌ کنیم، جهت تعمیر آن خدمات شهر خود تماس بگیرید، و یا از کارشناسان فروش برند مورد نظر بخواهید، خدمات برای شما بفرستند.

  • از کار افتادن برد الکترونیکی و افزایش مدت زمان سرد شدن یخچال

برد یخچال به عنوان مدیر برنامه‌ ریزی در یخچال معرفی کرد، فعالیت همه ی قطعات یخچال اعم از فن‌ ها و کمپرسور یخچال تحت نظر برد الکترونیکی انجام می‌ شود. وجود نوسانات موجود در جریان برق، ظاهر شدن برخی کدها بر صفحه نمایشگر، کار نکردن فن یخچال و خنک نکردن آن از جمله نشانه‌ های خرابی و از کار افتادن برد الکترونیکی یخچال می باشد.

با از کار افتادن برد الکترونیکی فن‌ های یخچال قادر به تهویه هوا نخواهند بود، و فرآیند یخ زدایی یخچال به خوبی انجام نخواهد شد. 

  • کمبود گاز و تولید باد گرم در فضای یخچال

در واقع خنکی فضای یخچال به دلیل وجود گاز مبرد آن می باشد. گاز یخچال که در بخش پشتی یخچال قرار دارد، باد گرم را از یخچال می گیرد، و گاز خنک را جایگزین آن می‌ کند. کمبود گاز در یخچال باعث می‌ شود، بلافاصله باد گرم در یخچال جریان پیدا کند، و این باد گرم مانع از خنک کردن یخچال می‌ شود.

بنابراین بعد از مشاهده گاز گرم در یخچال بدون شک منبع گاز یخچال شما دچار مشکل شده است.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید