X

سردخانه صنعتی چیست؟ - انواع سردخانه، محاسبه قیمت و هزینه ساخت سردخانه

09128914832 کارشناس فروش
سردخانه صنعتی

احداث صفر و صد سردخانه های صنعتی (سردخانه بستنی، سردخانه جسد، سردخانه میوه، یخچال نیسان و...) در تمام نقاط کشور و همراه با محاسبه قیمت و هزینه ساخت

سردین کالا
سردین کالا

سردخانه صنعتی چیست؟

سردخانه صنعتی چیست؟

سردخانه صنعتی مکان بسیار مناسبی جهت نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی، محصولات کشاورزی و محصولاتی که قابلیت فاسد شدن را دارند، در درون سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. حتماً برای نگهداری محصولات مختلف باید دما و رطوبت محیط مناسب باشد، تا از فاسد شدن محصولات مختلف جلوگیری کند.

سردخانه‌ های صنعتی بر اساس ویژگی های مختلفی در مدل های مختلف طراحی و احداث می شوند. تقسیم بندی کرد. سردخانه های صنعتی را براساس رنج دمایی در دو مدل دمای بالای صفر و دمای پایین صفر تقسیم بندی و طراحی می شوند. باید قبل ساخت و طراحی سردخانه ها نوع کارکرد سردخانه را حتماً مشخص شود. سردخانه‌ های صنعتی بالای صفر بیشتر برای نگهداری کوتاه مدت مواد مختلف (گل و گیاه، سبزیجات، میوه و مواد لبنی) مورد استفاده می گیرند، و دما در این سردخانه ها به طور حدودی بین 1 تا 4 درجه ی سانتی گراد می باشد، و معمولاً بیشتر موادی که در این سردخانه ها نگهداری می شوند، بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه با مواد جدید جایگزین می شوند. 

سردخانه زیر صفر (سردخانه انجماد) برای نگهداری از محصولات مختلف (ماهی منجمد، گوشت منجمد و مرغ منجمد) باید دارای دمای زیر 12 درجه سانتی گراد تا 23- درجه سانتی گراد باشند. نوع دیگری از سردخانه‌ های صنعتی وجود دارد، سردخانه دو مداره می باشد، که دارای عملکردی مشابه با دو سردخانه زیر صفر و بالای صفر دارند، اما نمی توانید به یکباره  دمای سردخانه را از بالای صفر تبدیل به دمای پایین صفر کند. می توانید برای این که دما را تغییر دهید، و سردخانه ی تخلیه شده، را پایین آورده، و سپس با مواد نانو ضدعفونی کنید.

ساخت سردخانه صنعتی

سردخانه ثابت

با توجه به این نکته که احداث و طراحی سردخانه های صنعتی دارای اهمیتی ویژه ای هستند. باید سه مرحله اولیه ی ساخت را در نظر داشته باشید. اول از همه باید مکان احداث سردخانه مشخص شود، چون با توجه به نوع و ظرفیت سردخانه و مکانی که قرار است، در آنجا ساخته شوند، باید همه ی استانداردهای لازم را رعایت کنید، تا از ایجاد مشکلات احتمالی در هنگام بهره برداری از سردخانه جلوگیری شود.
در گام بعدی باید محوطه سازی سردخانه را انجام دهید، تا بتوانید شرایط آماده سازی سردخانه را تهیه کنید. جهت محوطه سازی دیوارکشی و مسطح کردن زمین که با انجام خاک برداری یا خاکریزی و در پایان خیابان کشی و جدول گذاری انجام می شود.
بعد از مهیا کردن محوطه سازی به مرحله ساخت سوله سردخانه می رسیم، که به عنوان یکی از مهم ترین بخش های ساخت سردخانه می باشد، و قسمت های مهم و حیاتی مانند فونداسیون و دیوار کشی سوله، اجرای سازه فلزی و در انتهای تاسیسات و کف سازی از مهم ترین بخش های ساخت سردخانه را انجام می دهند.

انواع سردخانه ‌های صنعتی

  • سردخانه صنعتی زیر صفر

از این سردخانه برای انجماد محصولات مختلف در دمایی میانگین بین 0 تا 18- درجه زیر صفر ساخته می شوند، و معمولاً جهت نگهداری گوشت، ماهی، مرغ یخ زده و... کاربرد دارند.
فروشگاه های کوچک و بزرگ زیادی وجود دارند، که برای انبار کردن فرآورده های منجمد خود احتیاج به سردخانه های زیرصفر دارند. همچنین صنایع دیگری مثل کشتارگاه های گاو، گوسفند، شتر و مرغ، صنایع شیلات احتیاج به سردخانه صنعتی دارند.
برای نگهداری محصولات منجمد مختلف مانند انواع برگر، پیتزاها، ناگت و... مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع سردخانه زیر صفر می توان به سردخانه های زیرصفر کوچک یا اتاقی، سردخانه های زیر صفر کانکسی یا متحرک، سوله های بزرگ سردخانه دار زیر صفر می توان اشاره کرد.

  • سردخانه صنعتی بالای صفر

سردخانه صنعتی بالای صفر دارای رنج دمایی بین 1+ درجه تا 4+ درجه ی سانتیگراد بالای صفر در دو مدل سردخانه های کوتاه مدت و سردخانه های بلند مدت طراحی و احداث می شوند.
در سردخانه های کوتاه مدت معمولاً دارای دمایی بالاتر از دمای انجماد هستند، و نحوه عملکرد آن هم این طور می باشد، که محصولاتی که می خواهند در سردخانه های کوتاه مدت برای مدت کوتاهی مثلاً چند روز نگهداری شوند، به تدریج وارد سردخانه خواهند شد، و بعد از چند روز نگهداری خارج می شوند، و با محصولات جدیدی جایگزین می شوند. حداکثر زمانی که برای نگهداری محصولات در سردخانه کوتاه مدت در نظر گرفته شده می شود، 15 روز می باشد.
سردخانه های بلند مدت که در بازار به سردخانه های عمومی نیز از آن‌ ها یاد می شود. بیشتر برای محصولاتی مانند سبزیجات، صیفی جات، میوه، مواد لبنیاتی مختلف مثل شیر، ماست، دوغ، کره و... ، دارو، گل و گیاه مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سردخانه صنعتی کوچک (اتاقی)

عکس سردخانه صنعتی

برای ساخت سردخانه های زیر صفر کوچک یک اتاق از یک ساختمان را در نظر می گیرند، و با استفاده از ساندویچ پانل عایق بندی شده اند. پس از نصب ساندویچ پنل تجهیزات مورد نیاز شامل استاتیک و داینامیک نصب خواهد شد. از سردخانه های زیر صفر کوچک (اتاقی) جهت نگهداری محصولات غذایی در مراکز پخش مواد غذایی، هتل ها، رستوران ها و فروشگاه ها یا برای انبار میوه ها در باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سردخانه صنعتی متحرک

در سردخانه صنعتی متحرک زیر صفر (کانکسی) که به جای استفاده از دیوارهای اتاق ساختمان، از کانکس یا سازه های فلزی استفاده می کنند، و قابلیت انتقال به هر محیطی را به راحتی فراهم می نمایند. این نوع سردخانه جزو پرفروش ترین سردخانه ها در بازار محسوب می شوند.

برای این که بتوانید یک سردخانه صنعتی با توجه به نیاز خود تهیه کنید، حتماً باید با انواع تجهیزات سردخانه آشنایی داشته باشید. در ادامه قصد داریم، بخش های مهم تجهیزات داینامیک سردخانه که شامل کندانسور و اواپراتور و کمپرسور می باشد، را مورد بررسی قرار دهیم.

قطعات و تجهیزات سردخانه صنعتی

  • کندانسور 

کندانسور سردخانه در واقع مبدل حرارتی می باشد، که بین شیر انبساط و کمپرسور سردخانه قرار می گیرد، و می تواند با استفاده از آب و یا هوای خنک مبرد را خنک کند. زمانی که عملیات خنک سازی مبرد در حال انجام میباشد، فاز مبرد از حالت گاز به مایع تغییر پیدا می کند، و کندانسور باعث خنک شدن کمپرسور می شود، و گاز گرم شده حاصل از فعالیت کمپرسور را سرد می نماید.

  • اوابراتور

اواپراتور سردخانه (دمنده) می تواند دمای گاز فریون سرد را که به وسیله ی کندانسور و شیر انبساط را در فضای بسته شبکه ی شکل شان را وارد اتاق سردخانه می کند، و با استفاده از اواپراتور در تمام بخش های سردخانه پخش می شود.

  • موتور سردخانه

کمپرسور سردخانه در دو مدل اسکرو و اسکرال می باشد، و عملیات فشرده سازی گازها را نیز انجام می دهند. زمانی که فشرده سازی را انجام می دهند، گاز گرمی که به وجود می آید، که به وسیله ی کندانسور خنک می شود.

  • ساختار استاتیک سردخانه

علاوه بر ساختار داینامیک سردخانه دارای ساختار استاتیک می باشد که در ادامه این سه جز اصلی ساختار استاتیک را با هم بررسی می کنیم.

  • ساندویچ پانل سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه از سه لایه و یا سه قسمت تشکیل شده است، یک لایه از جنس فوم پلی یورتان در بین دو لایه فلزی داخلی و خارجی با جنس آلومینیوم یا ورق گالوانیزه یا ورق آلوزینک قرار داده شده است. لایه میانی وظیفه ی عایق کردن محیط و پایین آوردن مقدار انتقال حرارت را برعهده دارد.

  • قفسه بندی سردخانه

این قسمت وظیفه ی ایجاد جریان گاز سرد را در بین تمام بخش های داخل سردخانه می باشد، که توسط اواپراتور در داخل اتاق سردخانه دمیده می شود، را به قسمت های مختلف داخل کابین سردخانه منتقل می کند.

  • درب سردخانه

درب سردخانه حتماً باید به راحتی باز و بسته شوند، و حتماً باید دارای عایق مناسبی باشند، و از هدر رفتن انرژی و سرمای داخل کابین سردخانه به بیرون جلوگیری کند.

  • فن سردخانه صنعتی

انواع فن سردخانه

  1. هواکش‌ صنعتی: این هواکش ها فن های بزرگی هستند، که در قسمت های مختلف مورد استفاده می گیرند.
  2. هواکش آکسیال: از این هواکش جهت انتقال هوای موجود بین دو مکان به کار می‌ رود.
  3. فن‌ سانتریفیوژ بکوارد: این نوع هواکش‌ها در دو مدل یک طرفه و دو طرفه ساخته می شود، و در مکنده و دمنده سیستم فشار استاتیکی ایجاد می‌کنند.
  4. هواکش سانتریفیوژ: فوروارد در دو نوع یک طرفه و دو طرفه تولید می شود، و در دمنده‌ ی سیستم فشار استاتیکی تولید می‌ کند.
  5. هواکش سانتریفیوژ: رادیال این فن می تواند مکنده سیستم مکش ایجاد کند.
  6. هواکش‌ های سانتریفیوژ: قوی این فن ها قابلیت استفاده به عنوان کمپرسور هوا در قسمت های مختلف صنعت به خاطر داشتن فشار استاتیکی زیاد و حجم هوای کم استفاده می شوند.

عکس سردخانه میوه

سردخانه های میوه در مدل های مختلف سردخانه های اتاقی، سردخانه های کانکسی، سردخانه صنعتی و بزرگ ساخته می شوند. برای نگهداری میوه ها در سردخانه های میوه از دماهای زیر صفر استفاده نمی کنند، چون مناسب نیستند، و مرکبات سریع فاسد می شوند، این گونه از سردخانه های صنعتی را با دمای بالای صفر طراحی و می سازند. دمای این گونه از سردخانه ها در محدوده ی 4 تا 10 درجه ی سانتی گراد می باشد. سردخانه هایی که به صورت کانکسی طراحی می شوند، مانند کابین هستند، و قابلیت جا به جایی و حمل دارند، و از سردخانه های صنعتی و بزرگ سوله ای می سازند، چون مقدار زیادی از محصولات را در این سردخانه ها نگهداری می کنند، و به همین علت دارای دارای انبارهای متفاوتی برای نگهداری هر محصول هستند، که در هر انبار با توجه به دمای مناسب برای نگهداری هر محصول دما و رطوبت لازم را تنظیم می کنند.

سردخانه گوشت

از سردخانه گوشت برای نگهداری محصولات غذایی مختلف مانند خوراکی ها، مواد غذایی، سبزیجات، محصولات گوشتی و پروتئینی در دماهای پایین مورد استفاده قرار می گیرند. روشی که برای منجمد کردن این محصولات در سردخانه استفاده می شود، روش سرد کردن می باشد، که در این روش باید سریعاً دمای گوشت ها را پایین آورده، و آن را به نقطه ی انجماد آن ها بتوانیم نزدیک کنیم، و برای نگهداری آن ها گوشت ها را در دمایی که کمی بالاتر از نقطه ی انجماد آن ها است، نگه داری می کنند.

  • سردخانه بستنی

از سردخانه بستنی برای نگهداری بستنی استفاده می شود. بستنی معمولاً در دمای پایین از 18- درجه سانتی گراد نگهداری می شود، و به خاطر داشتن چربی و خامه و در بعضی موارد نمک در ساختارش احتیاج به دمایی پایین دارد، تا بتواند شکل خود را حفظ کرده، و حالت نرم شده، را به خود نگیرد. معمولاً برای نگهداری بستنی در ابعاد بزرگ از کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده می شود. جهت ساخت و تولید بستنی در کارخانه‌ ها و کارگاه‌ ها از سردخانه بستنی ثابت استفاده می‌ شود، ولی برای پخش بستنی در نقاط مختلف از سردخانه بستنی متحرک استفاده می‌ شود. این نوع از تجهیزات به راحتی قابلیت نصب بر روی نیسان، وانت، تریلر و کامیونت را نیز دارند. با نصب شدن این تجهیزات بر روی ماشین‌ ها وظیفه ی پخش محصولات از کارخانه تا محل‌ های فروش را بر عهده دارند. استفاده از این تجهیزات باعث می‌ شود، که بستنی در همان شکل و کیفیت اصلی خود تا محل فروش حفظ کنید، تا باعث افزایش میزان رضایت مشتری و سود بیشتر تولید کننده ها شود.

تفاوت سردخانه های معمولی و صنعتی

عکس سردخانه صنعتی

با توجه به این که می دانیم، مشتریان زیادی در این حوزه فعالیت دارند، که هر کدام شرایط و نیازهای متفاوتی دارند، و به همین خاطر طراحی و ساخت همه سردخانه ها مانند هم نیستند، و هر سردخانه کاملاً متفاوت و منحصر به فرد می باشد. جهت ساخت این محصولات تفاوت زیادی جهت ساخت مدل های بزرگ و کوچک و حتی نسبت به کاربردهای آن ها دارد. مثلا فردی در شمال کشور به ابعاد کوچک نیاز دارد، و فردی در جنوب کشور به ابعاد بزرگ تر و با دمای کمتر و سردتر نیاز دارد، بعد از ساخت هر کدام از محصولات در مجموعه ی ما به صورت کاملاً ویژه و منحصر به فرد می باشد. ممکن است، بعضی از افراد بخواهند برای محصولات کشاورزی و یا فرآورده های پروتئینی و یا حتی برای نگهداری از جسد درخواست ساخت سردخانه جسد جهت نگهداری از اجساد را دارند.

بررسی مشخصات فنی سردخانه جسد

مشخصات فنی سردخانه بیمارستانی
ولتاژ 1400W / 1.2A
منبع تغذیه 220 ولت / 50 هرتز (110 ولت / 60 هرتز)
متریال یخچال و فریزر ضد زنگ 304 
کمپرسور کمپرسور Danfoss (اختیاری). هر اتاق با یک سیستم کمپرسور جداگانه
کنترل کننده دما هر اتاق با کنترل کننده دما جداگانه
درجه حرارت

استاندارد: 0 تا -10 ℃ (± 0.1 ℃)

قابل تنظیم: + 5 ℃ تا -15 

در، درب درب ایمنی با کلید. قاب درب با طراحی یک تکه منحصر به فرد تمیز کردن آن آسان است. تسمه مهر و موم درب قابل تعویض است.
فناوری فوم یک فناوری کف پلی اورتان. این ماده کف سبز / محیطی است. دستگاه کف یکبار مصرف به طور کلی.
این دستگاه را با سیستم عایق بندی کافی پشتیبانی می کند.
مبرد حفاظت از محیط زیست R404A
7 هشدار خطای سیستم دزدگیر دمای بالا، دزدگیر دمای پایین، دزدگیر خرابی سنسورها، دزدگیر باز شدن درب، دزدگیر خرابی برق، دزدگیر باتری کم پشتیبان، دزدگیر ولتاژ پایین
3 راه هشدار زنگ هشدار، زنگ چشمک زن، زنگ هشدار سیگنال از راه دور
گارانتی دارد

قیمت سردخانه صنعتی

سردخانه فروشی

در بخش های قبلی با انواع سردخانه های بزرگ و کوچک صنعتی و... آشنایی پیدا کرده اید. هر کدام از این نوع سردخانه ها دارای قیمت های مختلفی دارند، و تمام این قیمت ها نیز بستگی به موارد زیادی دارد، که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • ابعاد سردخانه 
  • درب و عایق سردخانه
  • میزان دمای سردخانه 
  • نوع و برند کمپرسور 
  • اواپراتور و کندانسور 
  • برق مصرفی
  • تابلو برق 
  • شیر آلات و کنترل آلات 
  • کیفیت نصب و راه اندازی 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سردخانه های صنعتی، نحوه ی احداث و استعلام قیمت با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل فرمایید. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • احمد عبودی
    درخاست سرد خانه دو تنی زیر صفر
    • مدیر سایت

      سلام. با کارشناس فروش مجموعه تماس بگیرید. 09128914832

تماس بگیرید